• Кристобал Баленсиага

        Дизайнери категория 21 ноември 2016

        Утвърден като моден иноватор и гении на пропорциите, Кристобал Баленсиага променя коренно модерният силует на жените в средата на ХХ век. За разлика от многото дизайнери, Баленсиага притежава уменията да реже, чертае, крои и налага собствените си модни творения, известни още като toiles.

        В модната си история зад името му стоят повече от 90 колекции.

        Известен със своята прецизност и простота на творения си, Баленсиага и непоколебимият му професионализъм, познанията му към техниката и конструкцията, несъмнено печелят възхищенията, не само на други дизайнери, но и признанията на целия свят на модата. Роклите му носят едни от “най-стилно облечените дами “.

        Кристобал Баленсиага е роден в малкото рибарско селище ( Гетерия ), регион на Испания на 21 януари 1895 г. , най-много време от ранните си години прекарва с майка си, докато тя работи като шивачка. Късметът на успеха не стои далеч от него и през тийнеджърските си години най-видната жена в града Маркеза Де Каса Торрес забелязва таланта му и става негова редовна клиентка.

        Скоро след това тя го изпраща в Мадрид за формално обучение по шивачество, благодарение на което, Баленсиага гордо трупа успех след успех в собствената си страна. Не след дълго той разширява собствения си бутик ‘’Eisa’’ и отваря врати в Мадрид, а през 1915 година отваря първата си модна къща в модерния морски курорт Сан Себастиян. Сред аристократичният списък с клиенти е испанското кралско семейство, белгийската кралица Фабиола, княгиня Грейс от Монако.

         

        Испанският дизайнер се превръща в символ на новаторството,негови са заслугите за елегантните рокли с форма на риза, падналото рамо, baby doll dress ,балоновидните рокли, известното палто без яка със скъсени ръкави, което отваря красотата на женската шия и изисканата визия. Почитател на меките линии, преобразява женската фигура. Използвайки смели материали, швейцарски платове, богато украсени бродерии,по-твърд вариянт на еластична тъкан, създава класически костюми, дневни рокли, вечерно облекло.

         

        Гражданската война в Испания принуждава талантливия кутюрист да затвори бутиците си и да се премести в модната столица на света- Париж, където се присъединява към редица имена на висшата мода: Коко Шанел, Елза Скиапарели, Mainbocher и други забележителни дизайнери.

        Именно там той предоставя на света неговите творения, печели лоялността и привързаността на клиентите си, някой от тях от различна част на Европа, поемат рискови пътувания по време на Втората световна война, за да стигнат до Париж и уникалната цветова комбинация от черно и кафяво, черна дантела върху ярко розово.

         

        Облеклата на Баленсиага са по-различни от популярното, той създава “извитата форма на пясъчен часовник” , свидетел на творението, Кристиан Диор определя респектиращо колегата си Кристобал Баленсиага като “най-големият учител сред всички нас”. Залага на широчината в раменете и “квадратните” форми. Ризите,полите, саката и роклите въведени от него през 60-те години са копирани за износ от голям брой производители във всеки ценови диапазон.

         

         

        Новите тенденции на модата и нейните течения, разочароват ценителите на уникалността, сред тях е и Баленсиага, той отказва да даде лиценз на името си, както и да прави масова продукция. Салонът на Баленсиага затваря през 1968 година, това бележи край на кариерата на един велик творец, чието влияние се усеща и до днес. Само няколко години след това на 24 март 1972 година, Кристобал Баленсиага умира на 77 годишна възраст в дома си, там в любимата Испания.

         

        Години наред обожание и иноваторство в модата, Баленсиага постига, това, което се счита за най-важния му принос в модата : нов силует за жени.

        Някой от най-известните дизайнери го считат за свой учител и извор на вдъхновение,включително Оскар де ла Рента, Юбер де Живанши, шивач от парижкото му ателие Андре Куреж, Кристиан Диор и всеки бъдещ моден революционер. 

         

         

        Автор: Кристина Гайдаджийска 

      Няма открити резултати
      Няма открити резултати