• Божана Татарска - от двете страни на обектива

        Интервю категория 22 май 2016

        В света на високите технологии, почти всеки може да се превърне във фотограф. Трябват само телефон с хубава камера и готово. Но, за да бъдат снимките изпипани до съвършенство, трябва нещо повече от хубава камера. Трябва ти желание, мотивация и внимание към най-дребните детайли, по-силно от това на другите хора. Това отличава професионалните фотографи от любителите. За предизвикателството да бъдеш професионален фотограф в една от най-динамичните сфери, модната, разказва Божана Татарска – професионалист, чиито творби се появяват списания като Elle, Vogue и Harpers Bazaar.

        Какво представлява професията фотограф, разкажи ни малко повече за това, което вършиш?

        Фактът, че е професия, означава, че с това изкарвам прехраната си. Плащат ми да правя снимки по поръчка. Специалността ми е мода и красота и работата ми е да реализирам снимки, серии от снимки или портрети  в тази област, които да бъдат използвани в модни списания, каталози, реклами и т.н.

         

        Как реши да се занимаваш точно с тази професия?

        Мисля, че в моя случай, модната фотография реши да се занимава с мен. В продължение на 10 години бях модел, от което идва и фактът, че интересът ми към фотографията гравира около модата. След това някак си нещата сами се наредиха, без особени усилия от моя страна – правех снимки на мои приятелка манекенки, които в последствие се харесаха от агенциите им. Така те започнаха да ми поръчват да правя снимки за портфолиата на нови модели. После дойде и работата от списанията. Сега осъзнавам, че това беше нещо, което се случи лесно и може би прекалено бързо.

         

        Кое предизвика интереса ти към света на модата?

        Модата може да бъде прекрасен подиум за креативност, израз на социални, политически, икономически и духовни виждания. Това, което искам да кажа е, че освобоени от комерсиалната си огроворност или паралелно на нея, много от дизайнерите работят като артисти, с всичко, което има потенциала на изразно средство, а именно търсенето на смисъл, красивото, доброто, вярното. Разбира се, без да бъдем наивни, трябва да знаем, че комерсиалните отговорности в модата са огромни, но може би това е предизвикателството – да търсим извън тях, въпреки тях. Да гледаме на модата като на изкуство.

         

        Какво се отличава една модна фотосесия от останалите?

        Не с много. Основната идея е да се създаде силен имидж. В моя случай,  дрехата или грима ще бъдат композиращият елемент в снимката, не задължително централен елемент, но като аксесоар, без който снимката не би била същата, нито като композиция, нито като чувство.

         

        Изисква ли по-специална подготовка модната фотосесия? Каква?

        Аз имам навика да правя moodboards със съществуващи снимки и рисунки, чрез които искам да предам желаната атмосфера на екипа. Така в подготовката и по време на снимките е по-лесно да комуникираме със стилиста, коафьора, гримьора и модела. Така може да бъдем сигурни, че всички имаме един и същ сценарии за сесията. Фактът, че всички гледаме съществуващи изображения е от изключителна помощ. Работата само с устно обяснение е по-сложна, защото всеки го тълкува по свой собствен начин.

         

        Коя фотосесия до момента е била най-интересна? С какво?

        Всички са интересни както с добрите, така и слошите си страни.

         

        Какво те вдъхновява?

        За снимки ли? Много неща – музика, песни, филми, поезия, разкази… изкуство във всички форми. Дори сънища.

         

        Какво най-много харесваш в работата си?

        Разнообразието, младостта, екипът от креативни хора на едно място, красотата, свободата на действие и изразяване.

         

        Какъв съвет би дала на нашите читатели, които искат да направят идеалната снимка?

        Няма идеална снимка. Но нека говорим за добра снимка. В този случай, мисля, че почти всеки може случайно да направи добра снимка. Въпросът е, може ли да повтори, потрети и т.н. и да запази творческия процес във времето. За мен отговорът е, че това е възможно при усливие, че естественият талант е примесен с дисциплина, постоянство, практика, грешк и тяхното поправяне, постоянно търсене на нови погледи и изображения. 

         

         

         

         

         

         

        Интервюто подготви: Христина Лозанска

      Няма открити резултати
      Няма открити резултати