• Вреди и ползи от кафето

        Здраве и красота категория 22 май 2017

        Да си признаем – кое е едно от първите неща, за които се сещаме, след като се събудим? Кафе. Чашата ароматно кафе се е превърнала в традиция за повечето от нас, които са любители на кофеина и искат да се ободрят по възможно най-бързия начин, за да започнат деня си пълни с енергия. Малко или много пиенето на кафе в днешно време се е превърнало в навик – възможно е дори да не ни прави впечатление колко кафе пием на ден.

        Като с всяко едно друго нещо не бива да се прекалява с консумацията на кофеина, не само под формата на кафе, но и в храна, чайове и различни видове напитки. Нека разгледаме кои са положителните и отрицателните страни на приема на кафе.

         

        Плюсове:

        На първо място сме длъжни да отбележим, че кафето е силен антиоксидант – според някой учени дори е по-силен антиоксидант от чая. Антиоксидантите са онези вещества, които спомагат на организма да се бори с вредните фактори около нас като мръсния въздух, токсичните вещества във вредната храна, тютюнопушенето и много други фактори, като унищожават свободните радикали в организма.

        Няма как все още да разберем дали приемаме достатъчно количество антиоксиданти на ден, но хората, които пият кафе, имат значително по-богат прием на тези вещества. Антиоксидантите предпазват също и от болести и се съдържат в много плодове и зеленчуци и напитки като виното. 

        Кафето действа като стимулант на мозъчните функции и организма. Редовният прием на кафе повишава нашата активност, прави ни по-бодри и концентрирани в работата си. Освен това, кафето има положително въздействие върху паметта и увеличава нивото на допамин и серотонин  в тялото ни – или това са хормоните, които допринасят за чувството ни на щастие и добро настроение. 

        Кофеинът оказва благоприятно въздействие върху зрението, като го прави по-чувствително към възприятията от околната среда, в следствие на което ние възприемаме нещата по-ярко.

        Редовната консумация на кафе намалява риска от болестта на Паркинсон, както и от заболявания като диабет тип 2, чернодробна цироза, камъни в бъбреците, астма, болест на Алцхаймер, рак на кожата, рак на дебелото черво и черния дроб, стомашни язви, а според последни проучвания консумацията на 1-2 чаши кафе дневно намаля риска от инсулт.

        Кофеинът има свойството да се бори с натрупването на подкожни мазнини, ускорява процесите на храносмилане и на разграждане на хранителните вещества в тялото, като забързва метаболизма. Освен това кафето повишава физическата активност при спортуване, като ни дарява с енергия и едновременно е лек за мускулна треска след изключително натоварваща тренировка – според някой лекари кофеинът е дори по-добър от аспирина.

        Минуси:

        Не бива да подминаваме с лека ръка и отрицателните черти от приема на кофеин. В повечето случаи е по-вероятно да изпитате вреда от пиенето на кафе, когато изгубите представа за количеството и приемете твърде много. На първо място прекомерната консумация на кофеин ще се отрази на съня ви – могат да се появят проблеми като трудно заспиване и  „лек“ сън, което от своя страна ще доведе до стрес и претоварване на организма заради липсата на пълноценна почивка.

        Кофеинът има силно дехидратиращо действие – изключително важно е да се приемат минимум по 1-2 водни чаши с всяка една чаша кафе. По време на деня също не забравяйте водата – тя е най-силното средство в борбата с дехидратацията на организма. Друг неблагоприятен ефект вследствие на дехидратацията е образуването на целулит –затова пийте достатъчно вода.

        Кофеинът може да предизвика зависимост. Това се обуславя от факта, че той е, макар и слаб, стимулант на нервната система. Затова се старайте да приемате кафе в умерени количества (максимум до 3 чаши дневно, като е препоръчително в неработните дни да пропускате пиенето на кафе и да го замените с чай или безкофеиново кафе).

        Прекомерната консумация на кафе може да доведе до чувство за потиснатост, стрес, нервност и психическа умора. Най-вероятно тези странични ефекти са провокирани от недостатъчния прием на течности – най-вече вода.

        Изключителна вредна е комбинацията от пиене на кафе и тютюнопушене – увеличава се риска от хипертония. Кафето и цигарите са два различни типа стимуланти, които в съчетание увеличават натоварването върху сърцето. Друг вреден навик е пиенето на кафе на гладно, защото се увеличава киселинността в стомаха, което може до доведе до язви и други заболявания.

        Кофеинът има свойството да изхвърля калция от организма, затова, ако имате ниски нива на калций, намалете приема на кафе и кофеинови напитки до минимум, за да не пречите на нормалната функционалност на организма ви.

         

         

         

        Автор: Денислава Златанова

      Няма открити резултати
      Няма открити резултати